Dobrý cholesterol – prečo je dôležitý, a ako ho zvýšiť

dobrý cholesterol

Cholesterol je tuková látka, ktorej zvýšené hodnoty sú často varovným signálom pre možný rozvoj kardiovaskulárnych ochorení. Z tohto dôvodu narážame na veľmi častú otázku – aký je optimálny cholesterol? Pri tejto otázke je dôležité pripomenúť, že celkový cholesterol nie je až tak podstatný, ako pomer medzi dobrým (HDL) a zlým (LDL) cholesterolom. Pre viac informácií odporúčame prečítať článok – Cholesterol hodnoty.

Avšak čitatelia zaujímajúci sa priamo o dobrý cholesterol, dôvody prečo by ho mali zvyšovať, a ako ho zvýšiť, nájdu všetky odpovede v nasledujúcich riadkoch.

Prečo je dôležitý dobrý cholesterol

Všeobecnou zásadou pri cholesterole je, že čím viac máte toho dobrého, tým je to lepšie. Dobrý cholesterol totiž zbavuje krv nadbytočného zlého cholesterolu a odvádza ho späť do pečene, kde sa metabolizuje. Tým zároveň pôsobí dobrý cholesterol ako prevencia pred vznikom aterosklerotických plátov v cievach, takže sa priechodnosť ciev nezužuje a nestráca sa ich pružnosť. Aby ste dosiahli optimálny cholesterol, tak HDL – dobrý cholesterol by mal tvoriť aspoň 25% celkového cholesterolu. Znižuje sa tak riziko rozvoja srdcovo-cievnych ochorení (infarkt, cievna mozgová príhoda), čo sú najčastejšie príčiny smrti európskych seniorov.

Čo robiť pre zvýšenie dobrého cholesterolu

Dobrý cholesterol (HDL) možno zvýšiť miernou úpravou životosprávy a každodenného jedálnička. Ak máte záujem o konkrétne odporúčania pre zvýšenie dobrého cholesterolu, radíme dodržiavať tieto zásady:

optimálny dobrý cholesterol1. zvýšiť príjem rastlinných tukov a vlákniny – denná dávka by mala byť za hrsť orechov. Z rastlinných tukov je vhodné tiež avokádo, ľanové semienka, či ľanový olej.

2. aktívny pohyb – žiaden zdravotný stav by nemal byť dôvodom pre vyhýbanie sa pohybu. Robte to, čo dokážete – denná prechádzka, krátka rozcvička, bicyklovanie, jóga. Pohyb vám zabezpečí dobrú cirkuláciu krvi v cievach.

3. Pozor na sacharidy! – ak milujete pečivo a neviete sa ho vzdať, zamyslite sa nad jeho kvalitou. Vyberajte si kvalitný chlieb, uprednostňujte celozrné výrobky, vyhýbajte sa dopekanému mrazenému pečivu, ktoré obsahuje príliš veľa konzervantov. V rámci jedálnička obmedzte prílohy – zemiaky, bielu ryžu a pokúste sa ich nahradiť zeleninou, alebo zdravšími náhradami – napríklad naturálnou ryžou.

4. vyhnite sa cukru – úplne odstráňte z jedálnička biely cukor a nahraďte ho trstinovým cukrom, melasou, alebo medom. Ak máte skutočný záujem o zlepšenie vášho zdravotného stavu, dávajte si pozor na všetky sladkosti, torty, keksíky. Radšej si upečte koláčik doma z kvalitných surovín.

5. Olivový olej zvýši hladiny HLD cholesterolu – kupujte kvalitný olivový olej a pravidelne ho užívajte. Obsahuje látku hydroxytyrozol, ktorá je veľmi prospešná pre zvyšovanie HDL cholesterolu. Olivový olej môžete použiť pri varení, poliať si ním jedlo, či namiesto masla. Aby ste si zabezpečili optimálnu dávku hydroxytyrozolu, museli by ste však denne vypiť asi 4dcl extra panenského olivového oleja, čo je nemožné. Preto je vhodné zabezpečiť si príjem zdravých tukov napríklad aj prírodnými výživovými doplnkami s obsahom olivového oleja. 

6. zabudnite na margaríny – uprednostňujte kvalitné maslo, alebo domáce nátierky.

Záverečné zhodnotenie dobrého cholesterolu v 5 bodoch

  1. Dobrý cholesterol (HDL – high destiny lipoprotein) odnáša prebytočné tuky z krvi späť do pečene, čím chráni telo pred kardiovaskulárnymi ochoreniami.
  2. Čím viac máte dobrého cholesterolu, tým je to pre organizmus lepšie.
  3. Hodnoty HDL napomáha zvyšovať telesná aktivita a zdravá strava.
  4. Vyhýbať by ste sa mali tzv. trans-tukom, ktoré zvyšujú hladinu zlého cholesterolu a pôsobia proti dobrému cholesterolu. Trans-tuky sa nachádzajú predovšetkým v cestách, mastných jedlách a hlavne v margarínoch.

 

Be the first to comment

Pridaj komentár